Het lijdt geen twijfel dat de toekomst van transport elektrisch is. Daarom doen autofabrikanten er alles aan om hun wagenpark bij te werken met hybride en volledig elektrische modellen. Maar hoe zit het met auto’s die op traditionele brandstoffen rijden, zoals benzine of diesel? Gaan die weg, of zijn ze gewoon verbannen naar een nichemarkt? Auto’s op olie zullen niet snel verdwijnen. Er zijn immers enkele duidelijke voordelen. Voertuigen op brandstof hebben geen oplaadstations of lange tankbeurten nodig – ze kunnen gewoon 5 minuten stoppen bij een tankstation en weer op weg gaan. Ze zijn meestal ook goedkoper dan elektrische auto’s, wat ze voor veel bestuurders aantrekkelijk maakt. Er zijn echter verschillende goede redenen waarom elektrische auto’s snel de norm worden in de huidige maatschappij. Dit is waarom de toekomst van brandstofauto’s toch niet zo rooskleurig is…
Stijgende prijzen van fossiele brandstoffen.
De kosten van fossiele brandstoffen zijn de afgelopen jaren gestaag gestegen, en het is niet te zeggen wanneer ze zullen afvlakken. Stijgende brandstofprijzen zijn een grote klap voor elke economie, maar ze zijn vooral schadelijk voor mensen die voor hun werk moeten reizen. We hebben gezien hoe elektrische auto’s hun eigenaars jaarlijks duizenden dollars aan brandstofkosten besparen. Naarmate meer mensen op de bandwagon springen, zullen de prijzen van fossiele brandstoffen alleen maar stijgen, en meer mensen zullen zich tot elektrische auto’s aangetrokken voelen. Je zou kunnen denken dat dit een goede zaak is, maar laten we dit eens vanuit een ander perspectief bekijken. Stijgende brandstofprijzen zijn eigenlijk een belasting op vervuiling. Door de kosten van het rijden in een inefficiënte auto te verhogen, moedigen we mensen aan om over te stappen op efficiëntere voertuigen, zoals elektrische auto’s. Dit is slechts één voorbeeld van hoe stijgende brandstofprijzen goed kunnen zijn voor het milieu.
Milieuproblemen
We hebben allemaal gehoord hoe de klimaatverandering onze planeet vernietigt, en er zijn weinig dingen die eraan kunnen worden gedaan. Rijden met een brandstofauto is het equivalent van inademen, uitademen en weer inademen. Dit betekent dat de schadelijke stoffen van uw auto in de lucht blijven, wat slecht is voor het milieu. Er is een duidelijk verschil tussen de uitstoot van een elektrische auto en die van een brandstofauto. Brandstofauto’s zijn verantwoordelijk voor het vrijkomen van giftige gassen zoals stikstofoxide, koolmonoxide en zwaveldioxide in de atmosfeer. Elektrische auto’s produceren daarentegen geen uitstoot – en produceren zelfs overtollige energie die weer aan het net kan worden verkocht. Auto’s zijn jaarlijks verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de kooldioxide-uitstoot in de VS, waardoor ze na elektriciteitscentrales de grootste bron van CO2 in het land zijn. Meer mensen die overstappen op elektrische auto’s zullen de uitstoot van koolstofdioxide sterk verminderen en de klimaatverandering afremmen.
Gebrek aan infrastructuur
De overgrote meerderheid van de Amerikanen rijdt in een brandstofauto, en er is een duidelijk gebrek aan tankstations voor elektrische voertuigen. We hebben een paar decennia ervaring met benzine en diesel, maar de elektrische infrastructuur komt nog maar net op gang. Er zijn ongeveer 11.000 tankstations in de VS, en ongeveer 100.000 oplaadstations voor elektrische auto’s. De verhouding is duidelijk verre van ideaal, dus de uitbreiding van de infrastructuur is een van de grootste uitdagingen voor de elektrische auto-industrie. Als we willen dat elektrische auto’s de norm worden, moeten we de oplaadstations bouwen en een efficiënt systeem opzetten om elektriciteit te leveren aan degenen die hun auto opladen. Niemand wil 8 uur blijven zitten terwijl zijn auto wordt opgeladen en daarom hebben we meer geavanceerde oplaadsystemen nodig. Je kunt niet verwachten dat mensen van brandstofauto’s afstappen alleen omdat ze milieuvriendelijker zijn, als het gebruik ervan lastig is.
Het grotere plaatje
Het grootste voordeel van een brandstofauto is dat hij nu werkt. Zeker, elektrische auto’s hebben veel voordelen, maar voorlopig kun je naar het benzinestation rijden, je tank volgooien en rijden waar je maar heen wilt. Elektrische auto’s moeten worden aangesloten op het stopcontact, wat betekent dat je niet kunt rijden als de auto wordt opgeladen. Als je in een grote stad met openbaar vervoer woont, heb je misschien helemaal geen auto nodig. Als u echter in een buitenwijk of op het platteland woont, is uw enige keuze waarschijnlijk een brandstofauto, die overal naartoe kan zonder beperkingen. In de komende decennia zullen brandstofauto’s waarschijnlijk de norm blijven. Ze zijn goedkoper in productie en gebruik en hebben niet de infrastructuurproblemen die elektrische auto’s hebben. Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen we echter steeds meer elektrische auto’s op de weg verwachten. De toekomst van brandstofauto’s is misschien toch niet zo rooskleurig.
Conclusie
De toekomst van brandstofauto’s lijkt misschien rooskleurig, maar met de stijgende brandstofprijzen, een toename van milieuproblemen en het gebrek aan infrastructuur is het duidelijk dat ze het moeilijker gaan krijgen om te concurreren met elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn niet alleen goedkoper en milieuvriendelijker, maar hebben ook minder beperkingen. Als u een duurzame bestuurder wilt zijn, is dit het moment om een elektrische auto te kopen. Met de vooruitgang die in deze industrie wordt geboekt, kunt u er zeker van zijn dat de toekomst van brandstofauto’s niet zo rooskleurig is.